Nu är den här! 3D skrivaren flyttar in

Sen får vi en 3D skrivare och det är plast som gör så här. Barnen sitter och samtalar om det digitala verktyg som vi snart ska få utforska, de visar med händerna hur plasttråden skapar det som maskinen är programmerad till. Barnen har många tankar kring 3D-skrivaren och samtal kring den uppstår både mellan barn-barn och barn-pedagog. Att ett nytt verktyg snart ska flytta in på Grodan går inte att missa, den kommande 3D skrivaren är med i många av barnens olika aktiviteter. Den kunskap de har kring skrivaren har de fått från reflektioner, samtal och studerandet av filmer med 3D skrivare på youtube. Vi ser tydligt hur en del barn redan har ett visst förändrat kunnande kring verktyget och är med och förmedlar den kunskapen till de övriga i gruppen. Att delge varandra kunskap, tankar och idéer som man har är en sak som barnen är väldigt bra på.

3D skrivaren och tråden

Nu kommer 3D skrivaren

Några barn står med ansiktena tryckta mot fönstret när Michaela bär in 3D skrivaren på avdelningen. Pedagogen vinkar in barnen som snabbt ansluter. På väg in till avdelningen springer de förbi en pedagog från en annan avdelning som frågar var de är på väg med sådan fart -den har kommit svarar barnen, skrivaren är här. Pedagogen frågar vad man kan göra med den varpå barnen tittar frågande på pedagogen och svarar -man kan skriva, man kan skiva saker, och fortsätter sen in på avdelningen för att delta i det som händer där. När fler barn kommer in ropar de -Den har kommit, titta den har flyttat in nu. Alla barn visar entusiasm kring det nya verktyget. Hur ska vi använda skrivaren och vad ska vi göra?

Vi undersöker skrivaren

Vi börjar undersöka 3D skrivaren, den är inte så stor som vi hade föreställt oss och får precis plats på en hylla där barnen kan delta i det som sker. Den har många olika delar som troligtvis har specifika funktioner vid en utskrift. En platta där skrivaren bygger föremålet, en arm med plasttråden kopplad till sig, men var finns tråden? Vi tittar runt hela skrivaren och upptäcker ett handtag på ovansidans bakre del. Vi lyfter försiktigt i handtaget, -där är den, där är plasten säger barnen. Till skrivaren följer det med en spatel för att kunna lossa utskriften från plattan. Man ska även innan utskrift applicera ett tunt lager med lim för att det som produceras inte ska fastna. -Lim säger barnen, det har man för att sätta fast saker. Ja det har man men av någon anledning fungerar limstiftet på motsatt sätt i den här processen.

Verktyg till skrivaren

Efter en stunds undersökande har vi hyfsad kunskap på delarna, nu ska vi bara förstå hur vi använder 3D skrivaren.

6 kommentarer

Kommentarrubrik

Dockmormor

Dockmormor

Tack för att ni delar med er av projektets framskridande. Längtar till nästa inlägg.

Svara

Kommentarrubrik

Grodan

Grodan

Hej Dockmormor. Vad roligt att du känner så.

Svara

Kommentarrubrik

Maria

Maria

Alltid kul att läsa inläggen och få en möjlighet att följa med på resan.

Svara

Kommentarrubrik

Grodan

Grodan

Vad rolig att höra

Svara

Kommentarrubrik

Carina

Carina

Är så fascinerad över hur intresserade barnen är o i den åldern Ni är fantastiska.

Svara

Kommentarrubrik

Grodan

Grodan

Tack, det är ett spännande projekt

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*