Spännande, det första testet.

Vi börjar undersöka 3D skrivaren

Barnen drar fram stolar och samlas framför 3D skrivaren, när den startar kommer en melodislinga och barnen nynnar med. Efter den snabba genomgång vi fick vid överlämnandet av skrivaren kommer vi inte ihåg riktigt hur vi skulle göra så vi får verkligen prova oss fram. Vi har googlat lite på olika applikationer som man kan använda och bestämmer oss för att prova applikationen Anymaker. Tillsammans utifrån bilder och fantasi tillverkar vi en bläckfisk. Vi letar, klickar oss fram och tillbaka mellan funktionerna i applikationen men hittar inte hur vi för över bilden till skrivaren så vi bestämmer oss för att göra en skärmdump av bläckfisken. 3D skrivaren har ett eget nätverk och lärplattan hittar detta, ja tänker vi, det här blir enkelt. Fast då lärplattan och skrivaren inte verkar vara kompatibla med varandra får vi tänka om. Vi mailar bilden till den dator som är kopplad till 3D skrivaren, nu ska vi bara få in den i programmet. Vi provar många olika sätt men lyckas inte, det såg ju så enkelt ut när Michaela gjorde det.

Bläckfisken som vi skapade

Den första utskriften

Vi har startat skrivaren vid flera tillfällen och provat våra tankar och teorier. Tillslut bestämmer vi oss för att använda en av de förprogrammerade bilderna som finns i skrivaren. På displayen ser vi olika figurer och väljer tillslut en som liknar en fisk. Skrivaren börjar arbeta, plattan förs uppåt och armen börjar röra sig över plattan. Ur armen kommer en jämn sträng med lim som börjar forma grunden till den figur som det ska bli. Utskriften ska ta cirka 3 timmar och barnen kommer och går under tiden som 3D skrivaren arbetar. De klättar upp på stolarna, studerar hur den fungerar och samtalar med varandra och pedagogerna om det som de ser. Plötsligt händer någonting, skrivaren avslutar sitt arbete och i displayen ser vi ordet error. Vi undersöker vad det kan bero på utan att hitta eller kanske förstå felet. Vi har i alla fall fått se hur skrivaren fungerar, fått någonting som absolut inte kan liknas vid en fisk och deltagit i en process som vi kan lära oss mycket av.

Fisken som aldrig blev klar

 

Länkarna här nedan är filmer med barnens reaktioner när 3D skrivaren startar

8B2BB51D-44B1-46B0-AC40-59691D9DACA8

B78CDD49-E30D-4CBE-A0A4-1555A5EE91F3

Vi bestämmer oss för att googla efter en manual och på så sätt läsa oss till den kunskap vi behöver för vårt fortsatta utforskande. Så svårt kan det väl inte vara….

3 kommentarer

Kommentarrubrik

Maria

Maria

Kanske ingen fisk, men vem vet… en ål?

Svara

Kommentarrubrik

Dockmormor

Dockmormor

Åh! Vad spännande. Kul att få se Bilder på något som man bara läst om. Jag önskar att jag var ett barn och fick vara på Grodan

Svara

Kommentarrubrik

Hannele

Hannele

Vad intressant och roligt att följa er pedagogers och barnens resa i denna process.

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*