Tanken blir till utskrift

Titta det blev en snurra, jag vill skriva ut den. Barnet har skapat en ritning i programmet gravity sketch på lärplattan. Vi beskrev i förra inlägget hur vi stötte på problem med att delarna befann sig långt ifrån varandra när vi arbetade i gravity sketch, vi ägnade mycket tid till att undersöka och utforska programmet och upptäckte att vi kunde markera de delar vi vill flytta och på så sätt dra dem till önskad plats.

Snurran

Vi arbetar enskilt med barnen medan bilden projekteras på väggen så att de andra barnen kan följa med i det arbete som pågår. Lager för lager byggs och tillslut stannar barnet upp, betraktar det som syns på skärmen och konstaterar att det har blivit en snurra. Barnet som skapar sin ritning har ingen plan utan tänker att hen får se vad det blir. Barnet gör de övriga uppmärksammade på vad som skapats och de andra barnen instämmer med att det är en snurra.

Snurran i programmet

Snurran med en vägg

Den utskrivna snurran

 

Bilen

Fler barn väljer att skapa en ritning och de här barnen tar sig an uppgiften med en plan för vad det är de ska skapa. Jag ska göra en bil. Barnet väljer olika former för att på så sätt bygga upp en bil utifrån den tanke som finns. Där sitter man och där kan man sitta. Barnet visar på skärmen hur hen tänker kring funktionerna för sin bil.

Bilen i programmet

Den utskrivna bilen

 

Rymdraketen

Ett annat barn vill göra en rymdraket och funderar på hur formen för denna ser ut, den är rak men bullig säger barnet och ritar själva kroppen för rymdraketen. Sen har den så här och så här, barnet visar i luften hur raketens vingar ser ut för att sedan göra dem på ritningen. Vi skickar ritningarna till skrivaren och startar utskrifterna.

Rymdraketen i programmet till skrivaren

Den utskrivna rymdraketen

När skrivaren arbetat färdigt finns där en rymdraket och en bil. Snurran blir en röra och vi provar olika sätt för att stabilisera den, en är att skapa en vägg runt snurran. Toppen blir bra men någonting med spetsen som den ska snurra på blir fel. Jag kanske har för många lager, tänker barnet

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*