Steget till producent

Pippi, där Pippi
Ett av de yngsta barnen på Grodan har nu velat ta steget från att vara observatör till att bli producent i arbetet med att skapa en ritning i 3D-skrivaren. Barnet har funnits bredvid de barn som arbetet med ritprogrammen och observerat men när frågan kommit om hen vill arbeta med den så har barnet hela tiden svarat nej. Nu kommer barnet, hämtar pedagogen och ber om att få arbeta med det här. Vi startar ritprogrammet och barnet börjar välja olika former, Pippi säger barnet och pekar på skärmen. Är det Pippi? Frågar pedagogen varpå barnet nickar. Barnet drar ett streck som hamnar långt ifrån den stora formen. Nä inte där, säger barnet. Pedagogen visar hur man kan markera och flytta de olika delarna, barnet skrattar och vill att pedagogen ska hålla i handen medan delen flyttas över skärmen. Efter en stunds arbete känner sig barnet nöjd och pekar på 3D-skrivaren. Vi mailar ritningen till datorn vid skrivaren och en utskrift startas.

Ritningen av Pippi

Efter en timme spelar 3D-skrivaren sin melodi och Pippi är färdig. Vi tar loss modellen och barnet vänder och vrider på det som hen skapat för att sedan gå över till den kub vi har för att samla alla de utskrifter som gjorts och visar att Pippi ska placeras i den.

 

Den färdiga utskriften av Pippi

 

Ett tåg

Det är fler barn som nu vill ta steget till att bli producenter och en dag är det ett barn som vill skapa ett tåg. Hur gör man ett tåg? Vi väljer ett program där man fogar samman olika former, barnet börjar med att välja en kub och en cylinder som placeras intill varandra. En trappa behövs säger barnet och placerar ytterligare en form bredvid kuben. Barnet studerar sin ritning och utbrister att nej det blev hjul och nu måste jag ha fler hjul.

Ritningen av tåget

Fyra olika former placeras vid sidan av kuben och cylindern och ovanpå kuben placeras ytterligare en symbol för att spela rollen som skorsten. Vi startar utskriften som tar över två timmar. Fler barn kommer och går under processerna med utskrifterna.

Den färdiga modellen av tåget

 

En spindel

Ett annat barn bestämmer sig för att skapa en spindel. Kroppen formas genom att skapa två cylindrar, en för kroppen och en för huvudet. Ben, säger barnet och börjar dra streck från kroppen och ut över bilden. Medan barnet drar streck räknar hen tyst, vi pratar om hur många ben en spindel har och kommer fram till att den har 8 men barnet vill att hens ska ha 6 ben.

Ritningen av spindeln

När modellen är färdig skickas den till skrivaren och en utskrift är i full gång. Efter 45 minuter är den klar och när modellen tas bort från plattan och pedagogen tittar på den tappar hen modellen och lyckas få tag i den, fast inte i själva spindeln utan i en tråd som skapats i utskriften. Det är en spindel, den har ett nät utbrister barnen.

Den utskrivna spindeln

Kuben med våra utskrifter

Några tankar

Det är en stor nyfikenhet kring vad som kan tillverkas i 3D-skrivaren, vi får fortfarande hackiga utskrifter när vi använder vissa former i gravity sketch och varför vet vi inte. Barnen har under den tid som vi haft skrivaren skapat en relation till den där den är en naturlig del av den verksamhet som är på Grodan. Är det någonting vi behöver i verksamheten kommer ofta förslaget med att 3D-skrivaren kan ordna det. Här får vi förklarar att man inte får skriva ut vad som helst bara för att man kan. 3D-skrivaren spelar även en betydenade roll i barnens lekar, de bygger den av olika material och skapar olika utskrifter.

3 kommentarer

Kommentarrubrik

Dockmormor

Dockmormor

När jag läser om er resa i framtiden önskar jag att jag var ett barn på Grodan. Ni beskriver processen så levande. Åh vad jag skulle vilja vara med.

Svara

Kommentarrubrik

Carina

Carina

Tänk vad bra barnen på grodan har med så fantastiska pedagoger Skulle vilja kliva in o en tidsmaskin o bli 2år

Svara

Kommentarrubrik

Maria

Maria

Vilken utveckling bland er alla sedan den första introduktionen!

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*