Att inspirera varandra uppmanar vi ju barnen att göra

Det sägs ofta att så fort som det går nu så långsamt kommer det aldrig mer gå…

Hur tänker vi kring det då? Kan vi fortsätta luta oss tillbaka och säga att vi är för gamla eller att vi inte förstår oss på det här med digitala saker. Varför kommer man som vuxen undan med dåliga argument som direkt plockas isär när det gäller barnen? I och med att den reviderade läroplanen kommer blir det mer tydligt för oss i skola och förskola att vi ska arbeta mer med digitala verktyg med barn i alla åldrar, ingen är för gammal eller för ung för att undersöka, utforska och lära sig, allt handlar bara om att våga.

Vem har en gammal kobratelefon ståendes på hallbordet som är i bruk? Inte många, det är knappt så att mobiltelefoner med knappar finns ute på marknaden, alltså finns i var människas hand en smartphone vilket är en lite version av en lärplatta. Om man kan manövrera sin smartphone och alla dess komplicerade applikationer så är argumentet att man är för gammal obrukbart. Vi måste gå till oss själva och fundera över vad det är som gör att vi inte använder och utvecklar den digitala kompetensen, varför argument som ”barnen har så mycket skärmtid hemma så de kan väl få göra andra saker på förskolan” yttras bland pedagoger. Ja om barnen har mycket skärmtid hemma ska väl inte påverka hur vi ser på användandet av digitala verktyg, vi ska ju arbeta utifrån ett pedagogiskt perspektiv och bidra till att barnen blir producenter snarare än konsumenter. Om vi ska tänka att barnen inte behöver möta material på förskolan som de har i hemmen, vad ska vi då erbjuda barnen?

Vi måste sluta skilja den digitala delen av verksamheten från just verksamheten. Det är år 2018 och digital kompetens har en lika stor del av kärnverksamheten som allt annat. Vi måste som med allt annat material ta det till en ny nivå, en nivå som bidrar till ett förändrat kunnande i ämnet.
I programmeringskursen som skolverket erbjuder säger de lärare som intervjuas att det inte är så svårt, att man bara behöver våga. Så vi säger detsamma, våga.

Det finns många sidor på nätet där man kan hämta inspiration till arbetet med digitala verktyg, man behöver inte komma på allting själv, det är okey att hämta inspiration och prova sig fram. Att låta sig inspireras av varandra, det är ju precis det vi uppmanar barnen i våra verksamheter att göra.

1 kommentarer

Kommentarrubrik

Carina

Carina

Bra formulerat!

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*