skrivtappen

Vad hette den här? Frågar barnet och tar upp en 3D-utskrift från kuben. Det är en skrivtapp, svarar pedagogen. Ja just det, den behöver jag. Barnet tar skrivtappen och går iväg till bygg och konstruktionsrummet där en lek pågår. Skrivtappen används för att flytta saker på den skärm barnen har konstruerat till ett tangentbord.

Formge en skrivtapp

Den istapp som ett barn ritade och skrev ut blev inspiration för andra barn. Ett barn står bredvid och observerar hur istappen designas och dagen efter kommer hen och ber om att få göra en egen istapp. Barnet sätter sig vid lärplattan och börjar diskutera med pedagogen om hur de istappar vi sett hänga från taket ser ut. Barnet ritar och berättar, det blir inte som hen tänkt, delar raderas och skapandet börjar på nytt. Barnet får till den form som hen upplever att istappar har. Bredvid sig har barnet en stiftpenna, denna lyfts upp och barnet vänder och vrider på den. Vad ska jag med en istapp till? Jag kan göra en skrivtapp så kan jag använda den när jag måste skriva nåt, säger barnet och funderar på hur designen ska förändras. På istappens spets placeras en halvcirkel och nu känner sig barnet helt nöjd med sin design och ber om att få den utskriven.

Skrivtappen i programmet Gravity Sketch

Utskrifternas funktion

Vi ser hur barnens tanke blir till verklighet för att sedan fylla en funktion i en lek eller annan aktivitet. Kuben är en samlingsplats för alla de utskrifter som gjorts, hit går barnen ofta, lyfter på locket och plockar upp olika föremål. Ibland hämtar de någonting för att ett behov av just den saken har uppstått i en aktivitet eller så stannar de vid kuben och studerar och samtalar om de olika föremålen. På väggen vid kuben sitter dokumentationer från de utskrifter som finns och här kan barnen reflektera enskilt och tillsammans kring hur processen och tanken gått till. Att 3D skrivaren är en del av barnens nutid börjar bli helt klart.

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*