Vi lägger grunden till det digitala lärandet

Som vi har skrivit i tidigare inlägg så ska vi möta barnen i deras nu och genom att vi från början ger barnen i förskolan en adekvat utbildning ökar vi möjligheten för dem att förstå sig på den digitala värld som de möter och kommer att möta. Det är inte just dessa verktyg de kommer att arbeta med i framtiden men de lär sig att våga undersöka och utforska både själva verktygen och dess användningsområde. Vi har nu en barngrupp bestående av barn födda 2017 och 2015 och olika digitala verktyg finns med från start, det är inget som vi väntar med tills senare eftersom det inte är mer speciellt än något annat material. Att barnen först måste få bekanta sig med den ”vanliga” miljön är bara en ursäkt för någonting annat. I arbetet med de yngsta barnen på förskolan lägger vi grunden för det fortsatta lärandet, genom att vi låter barnen möta olika digitala verktyg kan de under sin tid på förskolan fortsätta att utveckla sitt förändrade kunnande inom digital teknik, de kan fördjupa sig och skapa sig en större förståelse. Digitala verktyg är en lika naturlig del av förskolan som penna och papper, duplo och tågbana.

Vi kommer att fortsätta blogga om olika digitala möten, tankar och funderingar utifrån den barngrupp som vi nu har.

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*