På väggen syns ett flimmer av färger

På väggen projekteras en bild av flimrande färgprickar, barnen stannar upp och studerar väggen. De tittar sig omkring för att sedan engagera sig i det som sker med alla fläckar som yr omkring. De använder sina händer för att försöka röra dem, plötsligt ändrar fläckarna skepnad. De samlas till en cirkel som sedan skickas iväg och är borta, kvar finns bara alla fläckar. Barnen backar storögt när cirkel skapas, tittar på pedagogen och på väggen. Nya former skapas för att sedan lösas upp, vid lärplattan sitter några barn som är vana vid att arbeta med just den här applikationen som reagerar på beröring av skärmen. Det som tidigare har varit en utmaning kan de nu behärska, att placera fingrarna i olika positioner för att skapa olika former och sedan släppa iväg dem, titta vad jag kan utbrister barnen och gör om samma form igen. Fler barn ansluter vid lärplattan, de observerar det lärande arbete som sker för att sedan närma sig. Avvaktande sträcks en hand fram för att nudda skärmen, barnen upptäcker det magiska som sker i och med deras beröring och de barn som behärskar applikationen visar delar med sig av sina kunskaper. 

Digitala mikroskopet

Jaa hörs från de äldre barnen på Grodan när mikroskopet kommer fram. Bilden från det digitala mikroskopet projekteras på väggen och nu väcks nyfikenheten mer för de yngre barnen. En jättelik äppelkärna uppenbarar sig, vi kan se alla detaljer så tydligt. De som är vana med mikroskopet börjar använda det på sina händer, kläder och andra föremål som de kan hitta. När mikroskopet placeras på en hand kan vi se att det som vårt öga uppfattar som rent inte alls är det. Rester från vårt arbete i den stora vattenpölen syns i de linjer som huden består av. Mikroskopet lämnas över och ett annat undersökande uppstår, att förstå sig på det nya verktyget som presenteras. En enda lampa som lyser i själva mikroskopet är det man ser, barnen vänder och vrider på den, pedagogen pekar på väggen och gör barnen uppmärksammade på att det som de undersöker med mikroskopet syns på väggen. Barnen växlar mellan att titta på mikroskopet och på väggen med en vad vi pedagoger tolkar som frågande blick. Undersökandet av och med mikroskopet pågår under en längre stund och barnen kommer och går under den här tiden.

3 kommentarer

Kommentarrubrik

Lisa

Lisa

Tack för att ni delar med er av barnens utforskande kring digital teknik. Jag kan med hjälp av er berättelse se framför mig hur barnen som inte tidigare arbetat med lärplattan eller det digitala mikroskopet förvånas över det som uppenbarar sig på väggen. I läroplanen uttrycks det att barn ska få möjlighet att förundras, här tänker jag att förundran verkligen uppstår när barn och pedagoger möts kring digital teknik.

Svara

Kommentarrubrik

Grodan

Grodan

Hej. Vad roligt att du känner så när du läser inlägget. Det är lite vår tanke med sättet att skriva, att man ska känna det som att man är delaktig i det som händer.

Svara

Kommentarrubrik

Gun Dockmormor

Gun Dockmormor

Åh! Vad kul att få ta del av barnens lärade i It. Och att de barn som kan lite mer lockar till sig de andra, det är ju också utv. av barnens sociala kompetens. Jag är mycket imponerad av er inställning till barns lärande. Längtar tillbaka till förskolan

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*