Den är perfekt fast den inte har propeller

Vi behöver flygplan säger barnen. Har vi flygplan på avdelningen undrar pedagogen. Nej, vi gör säger ett barn. Här använder sig barnen av olika sätt att tillverka flygplan. Några barn går till bordet för att med papper och penna skapa flygplan medan ett barn kommer på att hen vill tillverka ett flygplan i 3D skrivaren. Vilket ritprogram undrar pedagogen. Den, säger barnet och öppnar ett av programmen där olika former kan fogas samman. Jag såg vingar där. Har du sett att det finns vingar i det programmet, undrar pedagogen varpå barnet nickar. Programmet startas och barnet börjar skrolla bland de olika former som finns. Barnet väljer en oval form och placerar den på skärmens ritbord. Den är för kort säger barnet. Pedagogen undrar hur barnet menar och förstår att enligt barnet behöver flygplanskroppen vara betydligt längre. Hur ska vi då göra? Vi klickar runt bland alla olika valmöjligheter och när barnet väljer ett av dem placeras plötsligt en mängd blåa kvadrater runt hela flygplanet.

Vad kan de betyda? Barnet börjar dra i kvadraterna och upptäcker att figuren ändrar form. Ja, här kan man säger barnet och börjar forma figuren så att den liknar en flygplanskropp utifrån barnets sätt att se det. Sen är det dags för vingarna, barnet vet precis var hen har sett dem. Vingarna placeras på skärmen och behöver dras mot flygplanskroppen så att de fogas samman. Nästa vinge är inte lika lätt, den hamnar åt fel håll, nu behöver vi fundera på hur det var vi gjorde för att vrida på delarna och hittar ikonen för detta. Vingen vänds på och placeras även den i flygplanskroppen, det behövs här bak också säger barnet och pekar längs bak på flygplanet. Även den vingen hittas bland formerna och fogas samman med resten.

En propeller där, säger barnet och pekar längst fram på planet. Bland alla olika delar finns en som liknar en propeller, barnet väljer delen och placerar den på skärmen. Inte så, säger barnet och pekar på propellern som är åt helt fel håll. Vi behöver vrida på den. Vi använder oss av samma ikon som när vi vred på vingen men det är inte helt enkelt. Propellern markeras men hur vi än försöker så går det inte att vända den åt det håll vi behöver.

Vi raderar och vrider på själva planet för att se om vi kan vända propellern rätt. Ingenting fungerar, tillslut säger barnet, jag behöver ingen till det här planet, den är perfekt ändå.

Vi mailar planet till skrivaren och när en utskrift ska startas varnas det för att det finns för lite filament. Vad ska vi då göra? Vi kommer på att vi kan göra planet mindre för då borde det gå åt mindre mängd filament. Planets storlek ändras och utskriften startar.  Skrivaren arbetar strategiskt över plattan och vi ser hur kroppen tar form, efter en stund släpper flygplanskroppen från plattan och utskriften blir trasslig.

Vi gör ett nytt försök, den här gången tar vi på limmet som används på skrivarens glasplatta precis när utskriften startas. Halva planet skrivs ut, sen trasslar det.

Vi tittar på hur ritningen ser ut men kan inte se att det skulle vara fel i den utan antar att det är för att den släpper från glaset. Vi gör ytterligare ett försök och tar på ännu mer lim. Utskriften startar och barnet står och observerar utskriften tills den kommer till den punkt då den tidigare trasslat, jaaa den klarar det utropar barnet. Efter ca 40 minuter är flygplanet som tidigare var en ritning på skärmen utskriven för att kännas och klämmas på. 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*