Kan man uppleva hur det är att flyga ett flygplan utan att faktiskt göra det

Får jag prova, säger barnet och sträcker fram händerna. Pedagogen har på sig VR glasögon och med dem på hamnar vi plötsligt inuti cockpit på ett flygplan. VR står för virtuell verklighet (svensk översättning) och är ett par glasögon som man ansluter till i det här fallet en mobiltelefon och använder sig av olika program för att uppleva en virituell verklighet. Vi undersöker glasögonen. Hur de ser ut, var telefonen ska fästas och hur de fungerar i sin helhet.

Beroende på hur vi vrider på huvudet så ser vi olika saker. Glasögonen placeras på barnets huvud så hen kan uppleva samma som pedagogen. Piloten, säger barnet när hen vänder sig om. Barnet rör på hela huvudet för att titta upp och ner och undersöka hela cockpit. Plötsligt sträcker hen fram handen för att få tag på någonting som hen upplever i glasögonen men det går inte att få tag i den i det verkliga livet. Barnet börjar gå runt på avdelningen och upplever det som sker i flygplanet, då och då vänder hen på sig för att se vad som händer på andra ställen. Oj säger barnet. Flygplanet börjar köra fort och lyfter från marken. Flyger säger barnet och visar tecknet för flygplan. Tillsammans utforskar vi VR glasögonen och reflekterar kring det som vi upplever och hur vi kan använda oss av våra upplevelser i lekar och aktiviteter. Vi får genom detta digitala verktyg möjlighet att fördjupa oss i vårt projekt och uppleva hur det är att styra ett flygplan utan att faktiskt göra det

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*