Kan vi få den att fungera igen?

Efter ett långt uppehåll som berodde på olika faktorer tänkte vi öppna vår blogg igen för att dela med oss av de processer som vi tillsammans med barnen befinner oss i och förhoppningsvis inspirera andra i det digitala arbetet så som vi blir inspirerade av saker vi hör, ser och läser om.

Att få igång skrivaren igen

Vad är det här för någonting? På bordet ligger ett tjockt kuvert. Barnen tar upp kuvertet och känner på det.

Vi öppnar och tittar ner, där i ligger någonting. Ett av barnen stoppar ner handen och drar ut ett genomskinligt rör. Det låter om det. I röret ligger några långa smala föremål, vad kan det vara? Pedagogen förklarar att det är nålar till 3D skrivaren. Ja så den funkar utbrister några barn. 

Vi startar skrivaren som varit ur funktion under en väldigt lång tid då munstycket behövts rengöras men verktyget försvunnit. Vi har letat med ljus och lykta efter nya verktyg som kan hjälpa oss i processen att rengöra skrivaren men utan att lyckas. Tillslut med hjälp av sökmotorn google lyckas vi hitta nålar som ska passa till att rengöra vår skrivare. Skrivaren drar igång och nålen placeras i munstycket och filament som suttit där så länge och bildat ett stopp börjar snirkla sig ner för nålen.

Ja det kommer säger barnen och fler samlas runt skrivaren för att titta, men då händer det. Filamentet slutar att komma och det blir stopp igen. Hur kommer det sig? Vi försöker mata ut filamentet men det sitter fast. Vi hämtar den rulle vi använde tidigare och jämför dem med varandra. Vi tittar och känner och kan konstatera att den nya är lite grövre i tjocklek än den förra. Vi bestämmer oss för att byta. Eftersom filamentet inte vill matas ut får vi plocka isär skrivaren lite och dra ut det.  Vi matar in det nya filamentet och  ser hur det transporteras genom plaströret som leder till själva skrivarmunstycket där det smälts ner och kommer ut för att skapa den utskrift den är programmerad för.  

Nu, ja den fungerar säger barnen. Vi provar att starta en utskrift för att se om vi verkligen lyckats. Barnen står med ansiktsuttryck som kan tolkas som spända av förväntan. Skrivarmunstycket sänks och börjar föras fram över skrivarplattan. Vi ser hur rött filament fastnar på skrivarplattan och börjar skapa en utskrift. Jaaaa ropar barnen, ja unkna vi jobba igen.

688A5828-019E-428B-92A6-BA68E70942C6

Efter vilan börjar en process med att skapa på olika sätt för att prova dem som utskrift. 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*